Resebloggar från Travellerspoint

Sista kvällen i Vietnam

Se Sydostasien + Oceanien på Alnis karta över resan.

Tre veckor har gått; två av nio länder avklarade och imorgon väntar ett nytt land att upptäckas: Kambodja.

Sista tiden i Vietnam firades med ett finare restaurangbesök och supergoda drinkar på ett av de häftigaste skybarklubbarna i Ho Chi Minh City (Saigon). Vi kom dit tidigt fredag morgon, ordnade boende, frukost och tur till Mekongdeltat. Sedan upptäckte vi den stora staden till fots, gick bland annat till Botaniska trädgården och Zoo:et samt War Remnants Museum, som inte lämnar någon människa oberörd. Både jag och Nils måste dock erkänna att våra kunskaper om bakgrunden och orsaken till Vietnamkriget inte är så stora, något vi ska ändra på! På kvällen hittade vi en fin BBQ-restaurang med utsikt över HCMC. Allt var dock marinerat i en otroligt stark sås så man visste knappt vart man skulle ta vägen! Hur som var det gott och när det äntligen lugnat sig i munnen gick vi vidare till Chill, en bar uppe på 27e våningen med en fantastisk vy över Vietnams tidigare huvudstad, riktigt häftigt!

Dagen efter påbörjades vår tredagarstur i Mekongdeltat. Vi åkte ca två timmar i buss för att komma till My Tho för att därifrån med båt besöka fyra små öar och däribland en fabrik som gjorde kokosnötsgodis, en annan liten fabrik som framställde honung och där vi fick smaka på té (som tom Nils tyckte om, kanske för att hälften bestod av honung och att det inte smakade särskilt mycket té...), samt ett ställe där vi fick färsk frukt. Det roligaste var när vi fick åka i små träbåtar genom smala kanaler omgivna av tätt växande palmer, vilken teknik båtförarna har som lyckas navigera genom dessa trånga utrymmen på ett sånt smidigt sätt. Därefter var det busstur igen i nästan tre timmar för att komma till Can Tho där vi skulle övernatta.

Imorse var det upp tidigt för att ta båten till Cai Rang Floating Market som är en av de största flodmarknaderna i Mekongdeltat. Jag tror dock att det inte va lika mycket handel idag som vanligt på grund av att det är söndag. Vi fyndade dock supergod ananas och mango :)

F67B58162219AC6817487C98FEAD68F9.jpgF6B0018F2219AC6817A4BDDB405F1EC5.jpg

Vidare fick vi besöka en risnudelfabrik där de visade hur de av en rismjölblandning först gör en stor pannkaka som de gräddar på en syltduk över vattenbad för att sedan lägga över det på bambubrädor, låta det soltorka och slutligen låta den torkade pannkakan passera genom en maskin som skär upp det i de tunna nudelstrimmorna. Efter lunch var det busstur igen i drygt tre timmar till ett kinesiskt tempel som låg uppe på en kulle med vacker utsikt där man till och med kunde se över till Kambodja. Och nu är vi i Chau Doc. Härifrån ska vi imorgon ta en snabbåt (får se hur snabbt det kommer ta) till Phnom Penh, men först ska vi besöka Cham som är en av de mest antika muslimska byarna som finns kvar i Vietnam.

F6D44DE62219AC68179E9B71765D62EA.jpgF6FC5E712219AC68179D40DFC2F63EDE.jpg

Turen genom Mekongdeltat blev väl inte riktigt som vi hade tänkt oss: i alla fall jag hade en något mer romantisk bild av det hela där man både åt och sov på en stor båt och att man då och då lämnade den stora båten för att besöka småbyar längs floden. Men för det första så var det inte så lätt att hitta dessa typer av turer i HCMC och för det andra så när vi väl insåg att en sådan tur skulle kosta nästan sex gånger mer och ta längre tid än turen vi valde nu, så var valet ändå rätt så självklart. Man får väl helt enkelt komma tillbaka för att göra den romantiska varianten någon gång. Vi har iallafall haft väldigt kul åt vår guide som var en vietnamesisk man i 50-årsåldern som gärna underhöll oss med kommunistiska sånger på både engelska och vietnamesiska och andra melodier som han själv hittade på... Det har även varit intressant att se den typiska looken för en vietnamesisk kvinna: strumpor, flipflops, långbyxor, långärmad kofta, långa tyghandskar, munskydd gjord av tyg och gärna med flärpar som går upp över öronen, så det påminner om en elefant, samt hatt. Och allt detta i 30-graders värme och massa fukt.

Jaa, Vietnam är ett väldigt lustigt land som är tätbefolkat, i vissa områden väldigt smutsigt och högljutt både bland fordon och folk. Men vilken historia detta land har, och tillsammans med den vackra naturen, otroligt goda maten och i grund och botten fantastiskt trevliga människor kan man inte annat än verkligen tycka om detta land!

Författat av Alni 06:28 Arkiverat i Vietnam Tagged vietnam saigon mekong hcmc Kommentarer (1)

Under tillfrisknande

Början på vägen nedför Vietnams kust

Se Sydostasien + Oceanien på Alnis karta över resan.

Magsjuka men något på bättringsvägen lämnade vi Luang Prabang och Laos efter några lugna dagar men omväxlande magont och omhändertagande av varandra. Nattbuss (sovbuss med plats ihorisontalläge) och förväntad 20h resa. Blev 23h. Sen 7h paus i Vinh. Tråkig stad, mysko sociala människor som ville prata och tror att om de bara pratar långsamt och upprepar så kommer vi förstå. Det gjorde vi inte. Mha halvt engelskspråkig ung dam med Google translate på iPhonen kunde vi ändå beställa lite nudelsoppa för att inte belasta magen för mycket inför nästa nattbuss mot Hoi An. Skulle vara 3h. Kom fram efter byte ca 12 senare. Hotell med pool för 10$ per natt. Sällan en dusch varit så skön och renande. Både kroppsligt och själsligt. Lugnare trafik på gatorna här jmf med Hanoi men desto intensivare försäljare som vägrar släppa en om man ger dem en blick. Bäst att stirra rakt fram och gå med bestämda steg. Dock svårt att undvika deras skrik "Buy something from me, PLEASE!!!"

F57C58882219AC6817AF1439B89CC62B.jpgF5AA90102219AC6817D4F70D9CAE5FEC.jpg

Sen lunch mitt i marknaden och lyckades få lite stekt ris med grönsaker. Hon vi köpte av ville vara snäll och la på nån speciell obestämbar grönsak när vi började bli klara som vi inte riktigt kunde gilla. Försökte se tacksamma ut på ett säkert något stelt sätt. Mängder med skräddarbutiker av till synes varierande utformning och kvalité. Hotellet hade deal med en närliggande som såg vettig och professionell ut. Blev kostymköp för båda oss två. Kjol och byxor under för Alisa. Kavaj och väst över för mig. Kommer komplettera varandra bra.

Tidig kväll för att förhoppningsvis sova till sig sista behövliga friskheten. Nästa morgon Västerländsk sen frukost på Cargo club med utsikt mot floden. Lite skönt med omväxling i maten och började känna hur aptiten och hungern återkom. Vandring genom slitna kvarter bland lokalbefolkningen och turistkvarter men mycket pryttlar. Köpt handgjorda chopsticks och porslinsskålar. Velande om ev ytterligare klädbeställning och blev till slut vacker balklänning för Alisa och Blazer för mig hos A Dong Silk. Mycket nöjda båda två.

Cooking class morgonen efter via Morning Glory restaurant med start på marknaden med doftande och smakande på alla möjliga kryddor, grönsaker, frukter och kött. Känslan att studera köttstycken i 30-gradig värme är inte helt behaglig. Sedan praktisk tillagning av vietnamesisk räksoppa, springroll, pannkaka, marinerad kyckling och mangosallad. Mycket gott och lyckat men har båda insett att koriander inte är vår favoritkrydda.
Upphämtningen uppsydda kläder gick väldigt bra och smidigt och nu ligger de kompakt men ändå bra och välvikt nedpackade. Upphämtades på moped med all packning till busstation för att sedan åka till Nha Trang.

I Nha Trang står nästan alla skyltar och menyer på ryska och överallt ses och hörs ryssar. Här är det de som tror att alla förstår om man bara pratar lugnt och upprepar med en något brysk ton i stämman. De stackars strandförsäljarna förstår ingenting mer än att de inte är intresserade av köp. Så de promenerar vidare och frågar glatt nästa om de vill köpa "Coconut?", "Banana?" eller "Massageee?". Vi köpte dock stor färsk kokt och grillad hummer på stranden till lunch. Stranddag med bad i kanske 32-gradigt vatten. Jag lyckades bränna mig igår på ryggen trots smörjning. Idag på magen trots smörjning, mindre tid ute varav större delen var i skuggan. Nha Trang skall tydligen ha bra uteliv men det lilla vi hittade igår uppfyllde inte det. De två vidrigaste drinkarna vi nånsin beställt lyckades vi göra här men som tur var var det Happy Hour så de knappt 20:- vi betalade för dem är inte hela världen. Börjar återgå till street fooden då den börjar återfå vårt förtroende efter magsjukan.
Tyvärr inga bilder denna gång pga långsam hotelluppkoppling.

Imorgon nattbuss till HCMC (Saigon).

Författat av Alni 07:36 Arkiverat i Vietnam Tagged hoi an nha trang vietnamn Kommentarer (0)

En och en halv vecka in på resan...

Halong Bay - Sapa - Muong Kuah - Nuong Kiawh - Luang prabang

Hallå där!

Det var ett tag sen senaste inlägget, men wifi-möjligheterna har varit få. Jag tänkte att jag skulle passa på att skriva nu när det finns, plus att stackars Nils mår inte så bra (troligtvis nån matgrej) så kvällen blir rätt så lugn ikväll.

Halong Bay var underbart! Första dagen besökte vi en riktigt cool grotta och fick även paddla kajak. En riktigt fin middag serverades på de typiska vietnamesiska båtarna, sk Junks, och natten sov vi också på båten. Tydligen så hade vi blivit uppgraderade och fick en lite bättre båt än vad vi bokat från början, bara tacka och ta emot! Andra dagen åkte vi vidare ut till Lan Ha Bay: detta kan jag verkligen rekommendera! Mycket mindre turister och mäktigare klippor. Vi besökte även Cat Ba Islands där vi både cyklade och promenerade i nationalparken, naturen var fantastisk! Därefter åkte vi vidare till vårt boende för den kommande natten: bungalow på en privat strand, vårt egna lilla paradis! Jag och Nils lånade en kajak och paddlade omkring de fina klippöarna. Har inte känt en sådan frid som då när vi stannade till mitt ute i vattnet i vår kajak, omgivna av magnifika klippor och solen som sakta höll på att gå ned samtidigt som man hörde fågelsång och svagt vattenkluckande... Dagen efter åkte vi tillbaka till Halong Bay för att sedan ta bussen tillbaka till Hanoi. När vi kommit fram sent på eftermiddagen ordnade vi nattåg till Lao Cai.

BFBFE11B2219AC6817E6C072ADAF6AC8.jpgBFE45E502219AC68171A80D7566ADA0E.jpgBFF70D9D2219AC6817E17DC788A9D1A0.jpg

Framme i ett regnigt Lao Cai var det väldigt smidigt att få tag i buss till Sapa, detta tar cirka en timme. Vi blev framkörda till ett hotell och efter att ha pratat med ägaren där fick vi ett bra erbjudande för att göra Trekking två dagar + en natt, och då skulle man få sova över hos en typisk vietnamesisk familj (trodde vi). Tyvärr regnade det i stort sätt hela dagen så istället för att avnjuta de vackra risfältsterasserna som Sapa framförallt är känt för blev vandringen istället en kamp att försöka hålla sig uppe på benen och inte ramla i nån lerhög. Vi klarade oss bra, som tur var, och även de flesta andra i vår grupp som för övrigt var väldigt trevliga. Jag fick i och för sig mycket hjälp av en otroligt rar kvinna som höll mig i handen mestadels av tiden. Dessa kvinnor från Sapa är ju för övrigt ett fenomen i sig: korta och smala i mörkblåa kläder med vackra mönster som följer en och alla ställer samma frågor "What's youl name? Aah, Niiil. Whele al you flooom? Ah, Sweden, vely good! How old al you? Oh, 26, vely yoooung..." Ibland var det lite svårt att hålla sig för skratt, men de är hur söta som helst! Dock lite väl på en att sälja saker, man får verkligen skuldkänslor även fast man redan köpt nåt.

C01FAABA2219AC68175C946A3E95CB0D.jpgC06CA89C2219AC6817E096CB04F4139B.jpg

Där vi skulle bo var inte så autentiskt som vi hade hoppats utan kändes som ett hostel, vilket det typ var: ett stort vardagsrum på bottenplan där cirka sex personer kunde sova och en övervåning där säkert minst 15 personer fick plats. Hur som blev det väldigt trevligt och väldigt god mat.
Dag nummer två var tack och lov solig så vi fick möjlighet att verkligen njuta av den vackra omgivningen. Längs vägen besökte vi olika byar, och det slår en hur otroligt olika personers vardag kan vara; dessa människor lever i hus små som hyddor där grisar, kossor, ankar, höns och andra djur också springer omkring. Kaotiskt men härligt ändå.
Tillbaka i lilla staden Sapa, som kändes väldigt turistig med sina pasta och pizza-skyltar, fixade vi nattbuss som skulle ta oss över gränsen till Laos: från Sapa via Dien Pien Phu till Muong Khua. Bussen var faktiskt bara 15 minuter sen och vi och vårt bagage fick plats utan problem, men allteftersom fylldes bussen på och det satt verkligen människor på alla möjliga platser i bussen, och i mittengången hade man lagt ut madrasser... Turen började sju på kvällen, halv sex på morgonen bytte vi buss i Dien Pien Phu och runt sju var vi iväg igen för att vara framme vid gränsen runt nio. Efter bara två timmar hade vi visum för att få komma in i Laos och runt 15.00 var vi framme i Muong Kuah. Från början hade planen varit att direkt åka till Luang Prabang, antingen med båt från denna stad eller genom att fortsätta till en annan stad för att ta en buss därifrån. Vi bestämde oss för att övernatta i Muong Kuah, ett klokt beslut! Inte för att byn hade så mycket att erbjuda men vi behövde verkligen få sträcka på oss. Det var fler folk från bussen som gjorde som vi så till middagen hade vi ett väldigt trevligt sällskap: en australiensisk tjej, ett nygift par från Estland och Korea och ett roligt äldre systerpar från Belgium.

Dagen därpå tog vi en "lokalbåt" och efter en fyra timmars fantastiskt vacker båttur längs NamOu-floden kom vi till Nuong Kiawh där vi bestämt oss för att stanna efter tips på att det skulle finnas bra vandring att göra. Och wow vad bra den var! Via mr Mang fick vi tag på boende på hans nybyggda hotel Nam Ou River Lodge, tvådagars trekking och bussbiljett till Luang prabang. Så första kvällen hyrde vi cyklar och gjorde lite sightseeing genom de mysiga byarna längs bilvägen. På kvällen gick vi till Sabai Sabai: ett måste om man är här! En restaurang och ett spa-ställe kombinerat som ägs av föräldrarna till guiden vi skulle ha dagen efter. Av samma kille fick vi tips om att prova Lao Hot Pot: man får massa olika ingredienser som man lägger i en keramikskål med buljong i som står över en lite låga och så tillagar man sin egna lilla gryta. Hur gott som helst!

Vandringen startade nio på morgonen och redan då var det väldigt varmt. Efter ca tre timmar var vi framme i den första byn där vi vilade och träffade chefen Boullit, som sedan blev min och Nils guide genom djungeln medan det andra äldre franska paret tog en lite lättare väg. Det var verkligen tufft att ta sig uppför berget som var brantbrantbrant! Men Boullit höll vårt humör uppe med sin historier om allt möjligt med hjälp av sina ca 20 engelska ord han kunde och hans enorma kroppsspråk. Att ta sig ned för berget på andra sidan var heller inte lätt, men till slut efter nästan fyra timmar var vi framme i byn där vi skulle övernatta. Otroligt mysig och här fick vi verkligen möjlighet att se och delta i folkets vardag. Vi blev bjudna på otroligt god mat och vi har ju definitivt upptäck nåt fantastiskt: sticky rice. Det är ris som man äter med händerna och det klibbar inte ett dugg och är hur gott som helst! Stekta bambuskott med harricots verts blev också en favorit.

C0C66AF42219AC681706454B492F8746.jpgC0F1DFDE2219AC6817B7FBBC7E035686.jpg

Efter middagen blev det rätt så snabbt läggdags efter den tuffa dagen. På morgonen väcktes man av tuppar som gal och barn som lekte. Till frukost fick vi te eller kaffe, kokt pumpa, tarrot (?, nån form av rotfrukt) och cassava samt bananer. Vandringen fortsatte sedan i nästan två timmar för att komma till ett vattenfall där vi badade och åt lunchen som vi hade fått från familjen i byn, även denna gång var det supergott. Och sen var det en liten båttur tillbaka till Nuong Kiawh.

C13260972219AC6817926145CBBE4BD5.jpgC15048CC2219AC6817141B5E4ED9A601.jpg C171F4AA2219AC6817C3925AC763481E.jpg

på kvällen var det återigen dags för en busstur, denna gång bara fyra timmar men dock på en lokalbuss så det var jag, Nils och en massa laosfolk, intressant upplevelse. Kom fram till Luang Prabang halv tolv på kvällen och försökte då hitta Old quarter och ett boende nånstans, men allt hade typ stängt. Till slut lyckades vi väcka en stackare som sömnigt visade oss ett rum vi kunde få för natten. Dagen efter, alltså igår, flyttade vi över till Khamanny Inn som var ett ställe vi hade fått tips av av tre irländska tjejer och här är det väldigt bra: trevligt och fräsht och inte mitt i smeten (inte för att smeten här är särskilt stor men men). Så igår strosade vi runt i denna otroligt mysiga stad och besökte ett av de största och vackraste templen. På kvällen upptäckte vi Night market som är en långlång gata där människor lägger upp sina olika varor, väldigt mysigt faktiskt.
Idag åkte vi till ett "Elephant camp" där vi fick lära oss lite om elefanter och även rida och bada (!) med dem, riktigt roligt! Efter lunch åkte vi till Kuang Si Waterfall, det var riktigt häftigt! Och nu kom vi rätt så nyligen hem från Food street som är en smal gata där massa olika stånd med mat trängs. Konceptet är att man får en tallrik och får ta så mycket man vill för 10,000 kip alltså knappt 10 kronor. Nils stackare kunde dock inte få i sig så mycket...

C18EBF2E2219AC6817F1B092E7FDBDBE.jpgC1AFE5282219AC681763A8DF467E99A0.jpg C1CA80642219AC6817D9A4E44A40BA66.jpg

Imorgon ska vi, eller det kanske bara blir jag, se munkritualen som är klockan 06.00. Sedan blir det förhoppningsvis massage innan vi tar en sleepingbus härifrån till Vinh i Vietnam. Jag måste säga att Laos verkligen har överraskat mig: jag är väldigt förtjust i naturen, maten, människorna och det härligt lugna tempot här. Man får försöka att komma tillbaka hit inom en snar framtid innan det har hunnit bli alltför exploaterat...

Ursäkta att detta inlägg blev så otroligt långt men bäst att passa på när man har wifi, och när man inte kan göra så mycket annat för älsklingen behöver vila...

Hoppas ni har det bra därhemma!

Författat av Alni 08:34 Arkiverat i Laos Kommentarer (1)

Hanoi

sunny 30 °C

Avresa från Stokholm 11/10. Rullade på bra via Doha och mellanlandning utan byte av plan i Bangkok. Smidiga utan försening. Bagaget först av alla. Väl inne i Hanoi många som något efterhängsamt propsar på hostel- och hotellerbjudande. Men det är väl så det är i såna här något turistiga länder. Alisa lugnar tålamodet bra.
Middag första kvällen på trottoar i korsning nära trafiken på lokalt gatukök sittandes på plastpall med bord av plastpall. Insuper stadspulsen och njuter av iskalla Bia Hoi. Rundtur runt Hoan Kiem Lake för att leta parkbånk för två men många vietnameser gillar också parkbänkar för två på fredagskvällar. Strosar runt och något trötta, jetlaggade och möra i benen blir det rel tidig kväll efter lite tips från andra på Hostelet.
Idag start med att boka tre-dagars-resa till Halong Bay och Monkey Island med start imorgon. Ska bli grymt med lite bad och världsarvs-kust. Promenad till Ho Chi Minh-mausoleet men det var stängt och han var på ombalsamering i Ryssland för att hålla några år till. Pho Thai (klassisk vietnamesisk biff-nudelsoppa) till lunch. Sedan tänkt genväg genom gränder som visade sig vara återvändsgränd men via mindre gränd med insyn i alla möjliga nagel/hår-salonger och annat kom vi till slut rätt. Temple of literature nästa stopp litet och fint. Skulle ev vara universitet men såg inga ev studenter. Kanske varit tidigare i historien. Eller beror det på att det var lördag.
Mera promenad genom french quarter. Intressanta försäljningsstånd med nudlar, frukt, kyckling och hel del okända friterade och flådda tingestar som ev kunde ätas. Tog skjuts sista biten till Dong Xuanm arket med cyklo (man på cykel med större vadderat säte fram att sitta och känna sig turistig i) kom fram lagom till stängning. Hann köpa lite frukt och cashew. Jag fegade ofta ur prutningen av nervositet för konflikter med människor från andra sidan jorden jag aldrig kommer träffa igen medan Alisa förstår bättre och har bättre talang att få ner priset.
På vägen hem middag med spring-rolls och kyckling med nudlar. Kort visit vid St Joseph Cathedral och lite torkad frukt innan happy-hour-öl på hostelet och mer tips från Kanadensare innan stretch av benen och fötterna på hostelet.

Bra första dygn helt enkelt och nog kommer inte sockertoppsöarna att göra oss besvikna.

89918C642219AC68176D884514E6C5F3.jpg89981B742219AC6817F36FA8F06058AD.jpg

Författat av Alni 20:44 Arkiverat i Vietnam Kommentarer (1)

Dagen är kommen!!!

Se Sydostasien + Oceanien på Alnis karta över resan.

Idag bär det av: 4 månader, jag och Nils och massa nytt att upptäcka, se, smaka, känna, lukta, höra. Vad vi längtar!

Jag har dock väldigt svårt att förstå att det är nu det börjar, har liksom lite landat i det vardagliga här hemma efter Internmedicinkursen. Det känns som att jag snart ska tillbaka till Göteborg igen för en ny kurs. Men nej, snart bär det av till Arlanda och 15.50 lyfter flyget som ska ta oss till Doha, Bangkok och till slut Hanoi. Vi flyger med Qatar, lyxigt :)

Ryggsäckarna är packade (och det ska ni veta var inte lätt!), "lilla" reseapoteket fixat och alla dokument och biljetter i säkert förvar.

Min packning för 4 månader, känns lite lite...

Packat och klart!

I klädväg blev det: sex linnen, en långärmad t-shirt, tre shorts, tre klänningar, en kjol, två par sköna byxor, två tjockare (men inte för tjocka) tröjor, en regnjacka, ett par gympaskor, ett par ballerinaskor och ett par flipflops samt underkläder och bikini. För Nisse blev det nio t-shirts, fyra shorts, två par byxor, två tjocka tröjor, ett par gympaskor, ett par finare skor samt underkläder. Man kommer nog hitta en hel del kul påvägen, jag ska bland annat hitta en nyårsklänning att ha i Sydney :)

Nej men nu ska det allra sista fixas och sen bär det iväg! Så nästa gång vi skriver är vi på andra sidan jorden.

Hej så länge!

Författat av Alni 01:46 Arkiverat i Sverige Kommentarer (0)

(Inlägg 11 - 15 af 16) « Sida 1 2 [3] 4 »