Resebloggar från Travellerspoint

Träsmak vid tempel i Angkor, trötta fötter i Bangkok

Skrivandes från Koh Tao efter plugg för dykarcert är det nu dags för en lite försenad sammanfattning av Angkor Wat och Bangkok. Pga dålig Wi-Fi-möjlighet har det inte kunnat komma tidigare. Så kanske är det bäst att dela upp detta läsande i flera delar. Då får man både äta kakan och ha lite kvar.
Framme i Siem Reap plockades vi upp av tuk-tuk-förare som inte ville ta oss till det hotell vi tidigare kommit överens om då det var "fullbokat". Det "centrala" hotell han istället tog oss till låg enligt kartan inte så centralt men då staden var liten var avståndet från stadskärnan inte alls så farligt långt. Men vårt förtroende för tuk-tuk-förarna är fortsatt inte på topp.
Efter frukost begav vi oss på lågsadlade cyklar från hotellet mot Angkor Wat. Enligt Lonely planet rekommenderades att börja med de mindre templen och sedan ta de succesivt större. Vi började med Banteay Srei längst bort vilket var 37km cykelresa från staden genom byar och vackra risfält. Enkel väg. Våra rumpor skrek stundtals av smärta från den osköna sadeln men väl framme vid lunch hade den nästan tappat all känsel. Lunchen billig då de två intilliggande restaurangerna slet i gästerna och gick ner från 5 till 2$ per rätt.
Templet i Banteay Srei är måhända inte det mest storslagna templet i Angkor på långt håll men på nära håll ser man att i princip alla stenar det är byggt av är otroligt detaljerat över all yta med vackra mönster och figurer så kameran började gå varm. Många arbetstimmar ihärdigt arbete ligger bakom. Det gör det i och för sig bakom många av templena i Angkor.
Under den långa cykelvägen tillbaka hann vi lära os om tillverkningen av Palm Sugar Candy och de kvinnliga och maliga palmsorterna. På väg hem hann solen gå ner och då vi ännu inte kände oss så hemma i Angkor tog vi av misstag en avfart för tidigt och kom ofrivilligt en bit utanför stan. Vid det här laget var rumpans träsmak total. Efter middagen i Siem Reap erbjöds vi skjuts på tuk-tuk när vi cyklade hemåt. Om cykeln var svår att se, tuk-tuk-föraren kunde känna vår träsmak och därför ville vara snäll eller att han bara var desperat på att få en kund är oklart. När vi förklarade att vi hade cyklar och var nöjda med det såg han något mer förstående ut.
Dag två i Angkor var även den på samma lågsadlade cyklar. Start i Ta Prohm vilket är ett mäktigt ställe där templet delvis tagits över av djungeln med stora träd med klängande, imponerande rötter. Svårt att förstå att just träden på tempelmurarna blivit störst och mäktigast. Inspelningsplats för Lara Croft - Tomb Raider. Mycket turister och busslasterna avlöste varandra. Får ibland kämpa för de bilder man vill ta för att inte få halva bilden full med turister.
Sedan besök på något mindre templen Preah Kahn, Neak Poan och Pre Rup. Preah Kahn var även det delvis övertagits av djungeln likt Ta Prohm. Att strosa kring i dessa mer folktomma tempel som ofta var lika vackra och imponerande byggnadsteckniskt om än inte lika stora gav ofta en härligare känsla än att trängas bland de större templen där alla turistbussar stannar. Efter lite shopping av lokal hemslöjd i en av byarna avslutades dagen med kall öl och färsk ananas vid solnedgången vid det höga templet Pre Rup med utsikt över vidderna.
Avslutande dagen i Angkor började tidigt. Strax efter kl fem på morgonen cyklade vi mot templen till dess öppnande för att vara bland de första och se soluppgången vid Angkor Wat. Vi var inte bland de allra första. Efter ingången till planen kring Angkor Wat sågs solen stiga upp vackert bakom templet och 3000 andra turister. Vi var inte unika med den idén. De flesta från soluppgången verkade dock inte vara intresserad av insidan av templet för när vi sedan gick in var det förvånansvärt folktomt. Men skönt för oss. Riktigt imponerande tempel med många långa valvgångar att gå igenom runtom, omgivande murar och höga torn centralt på innergårdar. Lite som ett slott med stor omgivande plan och sjö. Efter att ha ätit frukost vid templet (och fått vår vattenflaska stulen av en apa som även fått tag på någons handsprit men som tur var inte lyckades öppna flkan för att dricka den) var planen att gå upp till toppen av högsta tornet i Angkor Wat men pga för bara axlar fick tyvärr inte Alisa komma upp. Konstigt då det egentligen inte var något spec tempel i toppen. Jag sprang upp en kort vända. Men mer än fin vy över ingången till Angkor Wat och planen innanför muren var det inte så mycket mer att se än vyn vi såg från Pre Rp dagen innan vid solnedgången.
Angkor Thom blev sista stopp som bestod av flera mindre tempel samlade i lite av en by. Mäktigast var Bayontemplet som bestod av 57 torn som alla hade fyra stora ansikten vardera formade i sig. Mycket bild blev det här då vi konstant hittade nya fina vinklar att fota. Efter att försöka vinna Arga leken med flera av ansiktena utan att vinna kände vi oss nöjda med Angkor Wat. Sammanfattningsvis kan man säga att tempel finns i både hela (restaurerade) och raserade former, plana och tornformiga, fulla av turister och mer folktomma. Favoriterna var nog Bayon med sina torn och stenansikten, Pre Rup med sina torn och utsikten över djungeln samt djungelintagna och överväxta Ta Prohn pch Preah Kahn.
Överallt i hela området fanns mycket barn som kom fram och försökte sälja vykort eller armband eller annat. I längden blev det rätt tröttsamt när man var trött i värmen men samtidigt får man komma ihåg att de inte har så mycket val och det är en av deras få inkomstkällor. Det kan inte vara lätt att få så många nej och ändå enträget försöka vidare dag efter dag.
Efter tre dagar på cykel var våra rumpor inte riktigt i form utan något träiga så väl tillbaka i Siem Reap unnade vi oss en massage av inte bara rumpa utan hela kroppen. Kom ut som nya och väl knådade människor.
På kvällen blev det lite shopping på Siem Reaps Old Market innan middag. Längs Pub-street var det sedan två konkurrerande utställen som dunkade på musik för att rekrytera danssuget folk. Då drogs tre barn som försökte sälja armband med och visade sina dålda danskunskaper. De drog igång halva gatan och fick efter detta både sälja många armband och fick dricks.
Avslutande dagen i Siem Reap blev avslappnande i intilliggande hotells pool. På kvällen hann vi med ytterligare en fotmassage samt skriva vykort hem från trottoaren i mörkert under strömavbrott innan vi på kvällen tog nattbuss till Bangkok. Den avgick kl 03.30 (var planerad till 02) och kom till gränsen 07. Efter passage igenom blev det drygt en timmes väntan på förflyttning till minivan. Föraren brände på bra och det var inte helt bekvämt längst bak med dålig stötdämpning och icke fällbara stolar. Men värst var det för den stackars Irländaren framför som fick sitta på en utfällbar sots i mittgången med ca 3dm ryggstöd. Så vi ska inte klaga. Det gjorde inte han.

Bangkok
Tack vare irländaren hittade vi till Sambuttri road i Bangkok. Längs denna låg en hel del guest houses samt mysiga restauranger. Den låg heller inte långt från Khao San road där de flesta unga turister hänger och skaffar billiga t-shirtar och tatueringar men vi återkommer till det.
Efter incheckning på ett Guest house promenerade vi ner förbi tidigare Royal Palace ner mot Chinatown. Den stundtals smutsiga och dåliga luften byttes till dofter av mängder av blommor då vi kom in i flera kvarter av blomsterförsäljare. Chinatown lyckades vi på nåt sätt missa men Indiatown passerade vi igenom en kort vända och lyckades köpa både dåliga jordgubbar och granatäppeljuice. Väl tillbaka shoppade vi varsin T-shirt innan det blev en tidig kväll för att ta igen den dåliga sömnen under bussresan.
Dag två började med båttur längs floden för att komma närmare postkontoret. Pga något tunga och fulla väskor ville vi posta hem de uppsydda kläderna från Hoi An för att inte släpa de resten av hela resan. Vi promenerade sedan till en av Bangkoks största marknader vilket skulle vara plats för fynd av kläder mm men det var inte riktigt var vi väntat oss då det inte var särskilt mycket billigare än Sverige. Vi tog oss därför vidare till en Night market som var mer likt det vi ville ha. På vägen lite extra energi från bananpannkaka. Riktigt god. Säkert utan hunger som krydda. Jag hittadepå marknaden äntligen nya skor då de gamla var på upphällningen på alla sätt. På vägen tillbaka unnade vi oss en busstur för 2kr var. Nu var det fötterna som var trötta. Efter mysig middag på Sambuttri var klockan mycket och det var dags att sova. Sista dagen tog vi annan mindre flodbåt som enl guideboken gjorde sekunssnabba stopp vid resp hållplats. Så vi var med vid avstigningen men en stackars athailändare fick inte riktigt med sig sin ena flip-flop som hamnade i vattnet. Då jag stod närmast den guppande skon kände jag mig tvungen att ingripa och lyckades få tag på den utan att falla i. Det hade dock varit en spännande historia att berätta såhär i efterhand.
Här promenerade vi runt i de mer moderna delarna av Bangkok med skyskrapor, skytrain och dyra märkesbutiker. Lunchen blev kycklingspett på trottoaren tillsammans med återseende av vår favorit från Laos, sticky rice. Oftast är det godaste vi ätit just på de enklare ställena. Och den västerlänska maten här har vi undvikit effektivt. Middagen blev även den från gatukök på Khao san road. Alisa köpte en sista fin virkad klänning så någon tatuering blev det inte. Varken av misstag eller med vilje.
Under kvällen och natten var det dags för transport till Koh Tao. Bra buss till Chumphon. Soluppgång där innan båt till Koh Tao. Ändå rel uppvilade vid ankomst.
Så här är vi nu. Inte riktigt klara här än så uppdatering härifrån kommer närmaste dagarna om vi har tillräckligt bra uppkoppling. Just nu är den långsam och varierande men ändå existerande.

Allt för nu!
Historien fortsätter...

Författat av Alni 03:24 Arkiverat i Kambodja Tagged cambodia thailand bangkok angkor wat reap siem

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Skriv dina Travellerspoint login upplysningar här

( Vad är detta? )

Om du ännu inte är medlem av Travellerspoint, kan du anmäla dig gratis.