Resebloggar från Travellerspoint

Leaving ozzie for exploring NZ

overcast 25 °C

Nu åter gått ett tag sedan sista rapporten och försöken att göra kortare men mer frekventa uppdateringar har inte riktigt gått som tänkt. Svårt nu framöver också då vi har sparsamt med uppkoppling när vi cruisar runt i vår campervan. Just nu på färja mellan nord- och sydön på Nya Zealand.

Sista stoppet i Australien var i Cairns. Efter ytterligare obekväm nattbuss från Airlie Beach slumrade vi på en något mer obekväm bänk i 2h innan hostelets reception öppnade. Efter frukost försökte vi ta igen någon sömn under en palm i stadens konstgjorda lagun vid strandkanten. P kvällen provade vi på dagens gratis träningspass i parken och denna kväll var det ViPR som gällde. Vi visste inte alls var det var men det visade sig vara ett större rör som man skulle lyfta och röra sig runt. Vi var de yngsta och jag den enda mannen.
Nästa dag tänkte vi låna cyklar för att se staden. 20 min in i cykelturen var vi utanför staden och tyckte att det kanske inte fanns så mycket att se. På väg tillbaka fann vi en större fruktmarknad med mängder av provsmak. Efter att ha provat det mesta blev det även lite köp. Efter lite boulderklättring och ytterligare en lunch med egengjorda hamburgare vid stranden var det dags att lämna tillbaka cyklarna och joina dagens träningspass. Idag ar det Zumba som gällde. Mer folk än gårdagen men jag kände mig fortsatt lika bortkommen och okoordinerad. Sen tidig kväll inför morgondagens dyk i stora barriärrevet.

Efter en timmes regnig båttur ut från Cairns kom vi fram till dagens första dykspot. Mäktigt som tidigare men med mycket mer koncentrerat av koraller och mer färger. Många gånger omöjligt att se någon klippa då alla koraller täcker. Häftig kontrast till regnet och blåsten ovan ytan. Såg mäktigt stim av större, men rätt fula meterstora fiskar, stor krabba som vår guide Kelvin från Hongkong uppskadttade kunde vara uppåt 80 år. Under andra dyket 1.5m revhaj, kände på större sjögurkor och i nästan meterstor mussla som ryckvis stängde sitt "gap" som att den ville tugga oss. Även här fantastiskt mycket koraller i alla möjliga färger.
Sista dagen i Australien blev lugn inför flyget till NZ.

NZ-resan startade i Auckland där vi besökte Auckland history museum för att bl.a. se Maoriernas historia, Nya Zealands unika djurliv och Sir Edmund Hillarys isyxa och utrustning från första bestigningen av Mount Everest. Vi hann även med lite shopping och vandring genom stadens parker, längs hamnen och till Mt Eden. Resans hittills bästa glass köpte vi på Giappo. Fantastiskt smakrik och genomtänkt.
Efter att ha hämtat vår campervan begav vi oss efter lite motorvägsförvirring till färjan mot Waiheke Island. Efter ankomst åkte vi till det hus jag bodde i när jag jobbade på Mudbrick Vineyard & Restaurant och hälsade på Viki som jag hyrde av. Vi promenerade förbi vinrankor till en vacker utsiktspunkt med vy över öns vackra kullar, klippor och vikar. Efter en strandpromenad tillbaka till bilen begav vi oss till Mudbrick för dagens middag. Kändes konstigt bekant att vara tillbaka trots att det gått sju år sen sist. Fantastiskt god mat och vin med fisk, skaldjur, lamm och ostbricka.
Efter en första natt i bilen hade vi sovit förvånansvärt bra. Körde runt ön på slingriga grusvägar med vackra utsikter över mer vinodlingar innan ett uppfriskande bad för att sedan ta färjan tillbaka. Natten tillbringades parkerad på en öde parkering med en övergiven låst toalett och en ensam gatlykta på Coromaldel peninsula.

Hot Water Beach var nästa stopp. 2h på vardera sida om low tide skall man vid en klippa kunna gräva en grop och sedan vänta på att varmvatten från djupet ska strömma upp och man haren egen jacuzzi. Vi kom när stranden var belamrad med grävande turister som alla tittade undrande på varandra om var varmvattnet fanns. Det var lika kallt som i havet så vi begav oss snabbt till Cathedral Cove. Vacker strand där klippelare och en tunnel formats i sandstenen av vågorna. Vackert och relativt folktomt sent på dagen.
Bilresan fortsatte genom vackra jordbrukslandskap till Matamata där vi besökte Hobbiton som är inspelningsplatsen för byn med samma namn i Sagan om ringen-filmerna. Fick en entimmes guidad tur av unge Aiden som nog var lite trött på sitt sommarjobb och gjorde det mesta på rutin. Ändå roligt att se de små "husen" i kullarna och skorstenarna som står mitt i gräset. Efter den något turistiga turen var det dags för lite äventyrlig grottvandring i Waitomo. På med våtdräkt och uppklippta gummistövlar och utrustad med hjälm, lampa och gummiring. Tog oss ner i den mörka grottan och kände snabbt hur känsel i händer och fötter försvann. Vi fick klämma oss igenom trånga gångar innan vi nådde den lilla bäck som format systemet. Guppade i ringen, hoppade ner för vattenfall och gled genom mäktiga glowworm-grottor under deras egna "stjärn"-himmel. Väl ute i solen och värmen återfick vi känseln i extremiteterna av lite soppa och varm bagel.

Med värmen åter i alla delar av kroppen fortsatte vi österut mot Taupo. Sent på kvällen hittade vi vår campingplats djupt inne i skogen för att på morgonen ha nära till starten av Tongariro national park. Trötta somnade vi och kalla vaknade vi med 4 grader utomhus. Med solen uppe fick vi snabbt upp värmen under promenaden genom vulkanlandskapet. Mäktiga landskap av formationer av lavastenen vandrar man igenom upp mot Mt Doom i Sgan om Ringen-filmerna. Med anledning av att det just nu är ett litet pyrande utbrott längs norra delen av vandringsleden är den halvan dock avstängd. Så det blev en vacker tur och retur genom landskapet med liten extra vandring till toppen av Mt Tongariro och de turkosa små sjöarna Emerald lakes. Pga tidsoptimism blev det lite stressig löpning tillbaka till bussen för att komma 16.29 till avgången minuten senare.

Tidigt morgonen efter var det dags för en av Alisas toppuppleverser under resan då det var skydive över alake Taupo som gällde. Tillsammans med några fler våghalsar gick hon glatt in i planet efter att ha fått fin färgglad overall och söt lädermössa. Efter 20 min är planet uppe på 12 000 fots höjd och när dörren öppnar sig överväldigas hon av tvekan och kan inte riktigt ta in vad som är på väg att hända. Tur då att hon sitter fast i sin skydive master som kastar dem fritt ut ur planet. Drygt 30 exalterande och overkliga sekunders fritt fall senare vecklas skärmen ut och hon glidflyger några härliga minuter med utsikt över vyerna innan den säkra landningen. Lycklig och i extas efteråt ville hon direkt göra det igen.
Under dagen tog vi oss sedan söderut till landets blåsiga huvudstad Wellington. Fin utsikt över staden, hamnen, havet och omgivande bergen från Mt Victoria. Middag i bilen vid stranden i staden och på kvällen ostbricka på The Library, pub inrett som ett mörkt bibliotek med mysbelysning. I övrigt blev det lugna dagar i Wellington innan vi tog färjan till sydön.

Och där sitter vi nu mot de sista veckorna på vår fantastiska resa.

Författat av Alni 22:53 Arkiverat i Nya Zeeland

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Skriv dina Travellerspoint login upplysningar här

( Vad är detta? )

Om du ännu inte är medlem av Travellerspoint, kan du anmäla dig gratis.