Resebloggar från Travellerspoint

Från party i Jakarta till "the Island nation of Bali"

Flyget från Singapore rullade på (flög) smärtfritt. Väl i Jakarta slogs vi av hur mycket folk, fordon och föroreningar det var. Men som huvudstad i ett land på nästan 1/4 miljard är det kanske inte så konstigt. Tog oss via stora gator till Jalan Jaksa, även om några poliser rekommenderande en mörk gränd som innebar kortare väg. Väl framme checkade vi in på första som inte var det bästa men som dög i det här läget då vi bara var här för housemusikfestivalen Djakarta Warehouse Project 2012. Efter middag på rökig restaurang, som tyvärr inte är ovanligt i detta land, blev det relativt tidig kväll för att få sova bra inför morgondagen. Innan konserten möttes vi upp med Victoria och Gustav som vi träffade på Koh Tao i Thailand och hade vår dykutbildning med, kul att de delar samma musiksmak som oss och ville hänga på! Vad gäller festivalen finns det inte tillräckligt med superlativ som kan beskriva hur bra det var; känslan av att slukas in i musiken och rytmen som gör att man känner sig oövervinnerlig är otrolig! Inte ens när himlen öppnade sig runt två på natten under Calvin Harris spelning slogs man ned.

Efter att ha varit vakna i drygt 36 timmar landade vi äntligen på ett trevligt hotell i Kuta beach på Bali (den snabba avresan från Jakarta var absolut självvalt, tveksamt om vi ens åker tillbaka dit någon mer gång). Morgonen efter tog vi det snabba beslutet att åka till Gili Trawangan. Tur att resebyrån låg över gatan för vi hade bara en timme på oss att äta frukost och checka ut innan bussen skulle hämta oss. Väl framme på den lilla ön snappade en av alla hotellkrängande gili-aner upp vår svenska och började mata svenska termer som "billigt rum", "nära till allt" och "frukost ingår". Vi föll dock för det fräsha lilla rummet, charmiga innergården och hans söta treåriga dotter. Med anledning av Gilis många dykplatser finns det ett stort utbud av dykcentra längs den enda huvudgatan. Om man inte är dykintresserad kan man alltid roa sig med att röka maja eller förtära magic mushrooms, då det inte finns några poliser på ön. Tur att vi är så into dykning. Efter att ha scoutat igenom de flesta dykcentra gillade vi Aquaddiction bäst, mycket tack vare det sköna folket. Första dagen på ön började vi med lite lugn snorkling utanför stranden. Kände oss något osäkra på vad vi höll på med då några amerikaner skrämt upp oss och sagt att regn, åska och vågor inte funkar så bra med snorkling samt att det inte fanns så mycket kvar av reven, fiskarna och sköldpaddorna. Men de hade helt fel! Redan efter bara några minuter fick vi syn på en korallätande sköldpadda. Mäktigt! Även fiskar fanns det gott om. För att inte tråka ut er alldeles för mycket (då vi gissar att ni inte vill läsa fyra A4-sidor fulla med detaljer om våra dyk) kan vi bara nämna lite kort att vi gjorde tre dyk på Gili T: Shark point, Deep Turbo och Manta point. Lyckades bl a hitta Nemo och Dory, sköldpaddor, coola boxfish och hajar på nästan 1,5 meter. Vid sista snorklingen fick vi riktig närkontakt med en sköldpadda då vi simmade några dm från den, Alisa och Nils goes National Geographic! :)
En av dagarna utforskade vi ön då vi promenerade runt den i ett lugnt tempo. Skönt att det enda transportmedlet är häst och vagn så man slipper avgaserna, hästskit är inte så farligt. Under promenaden hittade vi massa fina snäckor, uppspolade koraller och svart sand, men väldigt lite andra turister :) När vi befann oss på andra sidan ön tog vi en avkopplande drink och glass; då inser man att man verkligen inte har mycket att klaga på! Vi traskade sedan vidare och upplevde en av de finaste solnedgångarna vi någonsin sett. Vid letande av middagsställe var det dock väldigt oklart för inkastaren, på en av restaurangerna, vilken tid på dygnet det egentligen var då han ropade "Hello, good morning! Dinner time? Yes!"

Sex fantastiska dagar på Gili T blev det innan vi åkte tillbaka till Bali. Denna gång rörde vi oss mot den östra kusten och dykstaden Tulamben, målet var att dyka vid Liberty: ett skeppsvrak från andra världskriget. Alisas rädsla för vrakdyk smög sig åter på, men tack vare vrakets långa tid under vatten är det idag överväxt av koraller och liknar egentligen inte ett skeppsvrak särskilt mycket. Tydligen så trivs koraller väldigt bra på metall, vilket i sin tur lockar dit en stor mängd fiskar. Glada fiskar, glada dykare! För övrigt bodde vi på ett väldigt trevligt ställe i denna lilla stad: vi blev väldigt uppassade då vi var deras enda gäster i deras enda rum. Staden överraskade också med bra mat och bra liveband på gemytlig restaurang.

Efter den korta visiten i Tulamben åkte vi med vår chaufför Wayan till den lilla staden Toya Bungkah invid vulkanen Batur för att bestiga denna. Som uppladdning tog vi kvällen innan ett värmande bad i hotellets "Hotspring" med vatten värmd från vulkanens hetta. Det blev en tidig morgon: redan klockan 03.30 knackade det på vår dörr. Vi hade då en halvtimme på oss att "wash your bodies and drink your coffee or tea". Det kanske är viktigt i Indonesien att man är ren innan fysisk aktivitet? Annars är det ju allmänt känt att smuts och lava är lättantändligt. Hursom, sen fick vi träffa vår guide. Han hette Wayan. Det är ett tydligen ett vanligt namn här. Det bevisades när killen som sålde coca cola påvägen hette... Wayan. När vi väl började gå uppåt var det väldigt häftigt att med bara stjärnorna och en liten ficklampa ta sig den två timmar långa vandringen uppför vulkanen. Äntligen uppe förberedde Wayan (inte colaförsäljaren eller vår chaufför) vår frukost: vulkanångkokta frigående balinesiska hönsägg som ackompanjerades av pain blanc med en bädd av guleböj. Skämt åsido, vandringen upp till vulkanen, längs med kraterkanten, genom vulkanångan och ned för den svarta vulkansanden var en riktigt mäktig naturupplevelse.

Trötta och möra åkte vi sedan vidare till den kulturella staden Ubud. Påvägen stannade vi vid ett eko-plantage där de odlade en mängd olika exotiska kryddor och frukter.

Nu är vi äntligen i realtid! Njuter av varsin kopp te (japp, Nisse dricker också) och utsikten över djungeln från vår egna lilla terass. Första kvällen upplevde vi (Nisse genomled) typisk balinesisk dans: Kecak Fire och Trance Dance. Det var... intressant. Inte riktigt som vi tänkt oss: musiken utgjordes av en 100-mannakör som inte alltid höll tonarten. Stor respekt till dansarna och kostymmakarna dock! Men den komplicerade hinduiska berättelsen var svår att hänga med i. Dagen efter började med den bästa frukosten på hela resan: en ordentlig portion färsk frukt, grönsaksomelett och bananpannkaka (smakar faktiskt bättre än det låter). Sedan blev det till att ta det lugnt på vårt mysiga hotellrum då regnet öste ned över staden. När solen vågade sig fram på eftermiddagen tog vi en liten tur genom stan på jakt efter en djuprenande spa-behandling. Av alla möjliga behandlingar som erbjöds valde vi till slut den javanesiska Mandi Lulur som bestod av en timmes traditionell massage med oljor som följdes av body scrub bestående av gurkmeja, jasminolja, rispulver och sandalträd. Det hela avslutades med att kroppen smörjdes in i yoghurtkräm. Därefter fick man avnjuta ett väldoftande flower bath. Hur skönt som helst!

Idag har vi vandrat lite runtom Ubud och sett vackra risfält samt inspirerande konstgallerior. Lustigt att just denna lilla stad blev en sådan knytpunkt för konstnärer. Imorgon åker vi till Kuta och ska förhoppningsvis lära oss att surfa!

Hoppas inte ni blir insnöade. Här är det låg risk!
Varma julkramar på er!

Författat av Alni 00:28 Arkiverat i Indonesien Tagged bali diving jakarta city batur ubud gili_trawangan

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Skriv dina Travellerspoint login upplysningar här

( Vad är detta? )

Om du ännu inte är medlem av Travellerspoint, kan du anmäla dig gratis.