Resebloggar från Travellerspoint

Från stillsamt öliv till trendig storstad

Nu har det egentligen gått ett tag sen sist men pga tekniskt strul postades inte senaste inlägget när det skulle i slutet av november utan för 15 min sedan. Hursom, nu ytterligare två länder avverkade. Snart varit ute 2 månader och inser att vi hunnit se en hel del. Samtidigt inser vi hur mycket mer det finns att upptäcka.

Malaysia började med ön Langkawi i nordväst. Pga risken för sjösjuka under nattbåten tog vi innan varsin Postafen. Var dock inte alls skoj nästa dag då den plågsamma tröttheten slog till och det verkligen gjorde ont att hålla sig vaken. De obefintliga sovställena, i form stenbänkar, gjorde inte saken bättre. Väl framme vid huvudstranden Pantai Cenang resulterade tröttheten i att hostelletandet inte gick allför bra. Orkade inte så länge och nöjde oss med ett rätt sunkigt ställe första natten. Kompenserades dock med efterföljande skönt bad i havet. Inte lika salt vatten och skillnaden i flytkraft var faktiskt förvånansvärt märkbar. Sov av sista Postafen-tröttheten under palm på stranden. Skön avkopplande dag på stranden. Då hela Langkawi är skattefritt hade vi hört att det skulle vara riktigt billigt att äta där. Hittade dock inte så stort utbud av ställen men dock stället Tomato med stort utbud. Kompenserade bra. Blev middag där varje kväll. Efterrätt på glassställe med skön snubbe som gillade glass och housemusik. Det gör vi också så vi var stamgäster under våra fem dagar där.

Dag två hyrde vi moppe för att ta oss till västra delen och åka upp i deras linbana till öns högsta punkt 700 m.ö.h. Inte min favorit med höjder men gick ändå hyfsat. Väl uppe var utsikten mäktig. Såg ner på molnen, stränderna och bergen på ön. Mellan två bergstoppar fanns även en cool svängande Skybridge men chansen att förbättra (eller kanske förvärra) min höjdskräck uteblev då den tyvärr var stängd för reparation. Moppetiren fortsatte sedan till Seven Wells & Waterfall. Inleddes med bad ovan vattenfallet i floden som hade flera små pooler (wells) och naturliga vattenrutchkanor. Dessa slutade dock innan vattenfallet.
På väg tillbaka tankade vi av misstag upp moppen till fulltank fast den bara skulle upp tillsammans nivå som när vi fick den (halvtank). Vi tog då en tur till sydvästra delen av ön och där parasailarna höll till (kör turister i fallskärm dragandes efter båt). Var glada att vi lyckades komma i vattnet för ett bad och inte träffas av de lyftande eller landande turisterna. Blev dock relativt kort bad pga dålig sikt i vattnet och stundtals kontakt med något slemmigt och brännande som troligtvis var maneter.

Pga Langkawis omgivning med flera mindre obebodda öar med omgivande stränder kan man från huvudön beställa Island Drop till sin egna strand. Så vår dröm om att få vår egna öde strand med turkost vatten blev äntligen sann. Måste dock ha sin tillit till att bli upplockad i slutet av dagen. Fick åka dit med jetski som vi tidigare funderat på att hyra. Men trots fartkänslan kunde inte det guppiga och faktiskt rätt obekväma av det hela kompenseras. Så nån mersmak för jetski har vi inte riktigt fått.
Snorklade i vattnet, åt vår picknick-lunch och njöt av livet som så ofta annars. Att tidvattnet succesivt steg och åt upp allt större del av stranden påverkade inte. Och upplockade blev vi också i slutet av dagen.
Sista dagen blev det lite strandhäng, adjö till vår houseälskande glasskompis och sedan avfärd till Kuala Lumpur med nattbuss.

Pga tidig ankomst och viss sömnunderskott från nattbussen sov vi några timmar på hostelet med utsikt mot Petronas Towers. Promenerade sedan genom staden och besökte Lake gardens, Merdeka square innan vi tog skydd för den återkommande eftermiddagsmonsun-skuren i deras National Mosque. På kvällen lite shopping längs marknadsgatan Petaling Street trots lite nojja för ev baggageövervikt på kommande flygningar.
Dag två blev lite ofrivilligt, men inte på nåt sätt dåligt, en heldag i Petronas Towers. Då man bara kan åka upp i guidade grupper fick vi tid till kvällens sista tur. Fördrev tiden med att titta i butikerna i Petronas Shopping Centre och åkte upp till skybaren i intilliggande Traders Hotel för en bättre vy av tornen. Fick sedan åka upp till skybridgen 170m upp mellan de två tornen samt top floor på 86e våningen. Min höjdskräck blev inte direkt bättre av det. Riktigt mäktigt med utsikten och höjden över marken men samtidigt skrämmande. Lämnade tornen sist denna första advent.

Kuala Lumpur avslutades med besök till Batu Caves som är stora imponerande grottor med mer än 100m till taket och en historisk plats för hinduiska ceremonier. Mängder med apor klättrade omkring, åt det de kommer över och var inte alls rädda för att vara närgångna. Precis efter lunch när vi tänkte gå till bussen kom den dagliga eftermiddagsmonsunen. Riktigt intensivt men som tur var kortvarigt.

Vid upplockning av våra väskor på hostelet hade under dagen en råtta gått lös på lite Tobletone jag hade haft nedpackad i ryggsäcken. Hål i den och fastspände snorkeln blev resultatet. Tråkigt men det kunde varit värre då inte mer var söndertuggat. Än så länge håller spännena ihop ryggsäcken. Sedan av till Singapore med tåg som slog resans rekord hittills i alltför överaktiv Air-Condition.

Väl framme i Singapore kändes det direkt hur landet/staden var mer industrialiserat jämfört med de tidigare länderna vi varit i. Kollektivtrafiken mer välfungerande och håller tiderna. Standarden var högre och allt generellt av högre kvalitet. Mycket byggnationer överallt. Tog in på hostel i Little India. Mycket västerlänningar där. Alltså på hostelet. Väldigt social alternativt kontaktsökande äldre man från USA som direkt började prata med alla han fick chansen med. Promenerade sedan till centrala staden via Fort Canning Park där vi hörde musik från Svansjön från tränande balettdansare vilket fick Alisa att bli nostalgisk. Nere längs restauranggatorna erbjöds det krabbor och humrar av imponerande storlek. Lyckades dock inte attrahera alltför många turister. Vid Marina Bay gick kameran varm pga imponerande skyline av staden samt det mäktiga Marina Bay Sands Hotel samt Singapore ArtScience Museum. Imponerande arkitektur x3. Kvällen blev lugn på hostelet efter dagens promenad och sömnbristen från natten innan.
Dagen efter fick dock fötterna jobba igen då det blev lång promenad längs Southern Ridges vilket är en lång stig genom flera parker i sydöstra delen av staden. Stundtals tryckande fuktig värme men efterhand skönare temperatur. När vi frågade en local om buss tillbaka tog han sig an oss och ville visa vägen. Han hette något i stil med Liung Chang men vi kunde kalla honom för Chris. Hur översättningen gått till där är något oklart. Han var från början väldigt trevlig och hjälpsam. När han dock fick oss dock att byta från buss till tunnelbana fast vi inte behövt och vi därmed behövde köpa nya biljetter och sedan tagit oss till flera restauranger då vi bad om lokala food courts hade dock känslan gått över i irritation och väldig hunger. Han kände nog av det ochlämnade oss till slut när vi fått vår lunch.

Kvällen tillbringade vi på taket av imponerande Marina Bay Sands Hotel på klubben Ku De Ta. Mäktig utsikt över staden och havsviken och bra musik.
Under avslutande dagen i Singapore tog vi det först lugnt på hostelet med utdragen frukost. Kände dock att vi behövde ta oss ut i det vackra vädret eftersom det var just så soligt. Vilade i Fort Canning park men solen byttes snart till ösregn och mäktigt åskväder lagom till dess vi skulle tillbaka till hostelet för att sedan ta oss till flyget. Så med pappkartonger på huvudet sprang vi längs gatorna till hostelet. Hur mycket lådorna faktiskt hjälpte är oklart men flyget till Jakarta och Djakarta warehouse Project hann vi i alla fall med.

Livet leker!

Ps. Bilder kommer senare, pga seg internetuppkoppling...

Författat av Alni 23:54 Tagged kuala_lumpur singapore malaysia langkawi

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Skriv dina Travellerspoint login upplysningar här

( Vad är detta? )

Om du ännu inte är medlem av Travellerspoint, kan du anmäla dig gratis.